Should I stay or should I go? - Reisverslag uit , van Daniëlle Boelens - WaarBenJij.nu Should I stay or should I go? - Reisverslag uit , van Daniëlle Boelens - WaarBenJij.nu

Should I stay or should I go?

Door: Daniëlle

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

02 Oktober 2010 | ,

Vandaag zou ik vertrekken...
Vandaag zou mijn avontuur beginnen.
Ondanks dat ik vierkant achter mijn uitgestelde vertrek sta, is de teleurstelling groot. Het is geen weekje Kreta dat niet doorgaat.
Ik heb me doelen gesteld met deze reis; het is niet voor niets dat ik de beslissing heb genomen om een half jaar weg te gaan en los te breken van alles dat vertrouwd is. Mijn huis waar ik al 20 jaar woon, mijn baan waar ik al 20 jaar werk, mijn familie, mijn vrienden, mijn cultuur, mijn taal... Ik stond op het punt om los te breken van alles en iedereen waarop ik kan terugvallen.

Het idee om helemaal alleen zo'n stap te zetten is een lang proces dat langzaam rijpt in je hoofd. Het spaarplan, uiteraard, maar ook wat ik ermee hoop te bereiken. Eerst wilde ik alleen maar de wereld en zijn inwoners zien. Gedurende mijn HBO opleiding kreeg ik echter ook andere inzichten. Eén van de vakken is zelfmanagement, wat neerkomt op: wie ben je, waar sta je, welke eigenschappen mis je of hinderen je, wat is ervoor nodig om dat te veranderen of te ontwikkelen, of uit welke patronen wil je breken, hoe zijn die patronen ontstaan, welke acties kunnen je helpen om uit die patronen te breken... enz. Tijdens deze opleiding werd ik single en 40, en ik had mezelf nog nooit dit soort vraagstukken voorgelegd. Jij? Ik leefde altijd maar wat.
Nu moest ik mezelf uitdagen om zelfbepaalde doelen te stellen én moest ik om dat diploma te kunnen bemachtigen ieder kwartaal ZES situaties omschrijven welke acties ik had ondernomen om dit doel te bereiken. Dat zijn 72 acties. In het begin doodeng omdat je weet dat je zal veranderen (waarin??!!) en omdat je niet voor niets al jaren bepaalde situaties uit de weg gaat.

Eén van de dingen waar ik achter kwam, is dat ik slecht ben in het nemen van initiatief. Mensen moeten altijd op MIJ afstappen, met MIJ contact leggen, situaties doen zich simpelweg voor en mijn keuzes laat ik te vaak afhangen naar verwachtingen of wensen van anderen.
Toen dit inzicht kwam is mijn reisdoel van Thailand / Australië veranderd naar Zuid-Amerika. In Azië en Australië zijn ze bereid om reizigers te helpen. Als je de weg zoekt staan ze spontaan al hun wegenkaarten aan je af! Gaandeweg mijn opleiding bedacht ik dat ik de lat hoger zou moeten leggen om initiatief te ontwikkelen en koos ik voor Zuid-Amerika. Daar ben ik pas on my own, ik spreek de taal niet (goed) en de cultuur is totaal anders. In maart heb ik mijn ticket geboekt en ongemerkt bouwde zich het afgelopen half jaar een soort adrenaline op. Mijn half jaar onbetaald verlof is aangevraagd, abonnementen zijn stopgezet, ik heb een lieve huurder voor mijn huisje die voor mijn kat zorgt, heb een spaanse school gevonden in Buenos Aires, heb een motortocht geregeld door Bolivia... en dan ineens, twee weken voor vertrek, heb ik moeten besluiten om de stekker eruit te trekken omdat mijn moeder nog te instabiel is.

Natuurlijk is dat een begrijpelijke reden en sta ik daar achter. En als ik zeker weet dat ik 6 november kan vertrekken is er ook niet zoveel aan de hand. Maar eerlijk gezegd weet ik dat ook niet!
Bij mijn moeder zijn nu stolsels in haar longen gevonden waardoor ze het heel benauwd heeft. Zolang ze zo benauwd is kan ze niet aan haar maagtumor geopereerd worden. Ik weet dus niet wanneer de operatie plaatsvindt. En óf en hoe ze deze zware operatie doorstaat. Gelukkig is haar herstel na het hersenstam infarct medisch onverklaarbaar goed. Ze praat, eet en drinkt en kan zelfs een tijdje in een rolstoel zitten!
Vast staat dat -áls ik 6 november vertrek- dat niet met een leuk, spannend en onbezonnen gevoel zal zijn. En daar word ik soms heel opstandig van. Daan wil een keer voor zichzelf kiezen. Hoe moeilijk wil je het hebben?!

In plaats van vandaag te beginnen aan mijn reis, vervolgen zich de continue afwegingen, prioriteiten en vraagstukken in mijn hoofd waarin niemand mij kan adviseren.
Wat doet het met mij als ik blijf?
Wat doet het met mij als ik ga?

Keep u posted.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: ,

Ravage@Zuid-Amerika

In 2006 ontstond mijn (spaar) plan voor een half jaar verlof. En ineens is het bijna zover! Het is vreemd dat mensen die ik tegenkom zeggen: 'Hé Daan, tijd niet gezien, wanneer ga je weg?' eh... ja, ben ook blij om jou te zien??!!
Het leek me geweldig om te ervaren hoe het is. Een half jaar geen werk, geen planning, geen verplichtingen, geen afspraken... haha, dat is alvast niet gelukt! Ik zit al 4 maanden vol!

Plan:
2 oktober: Buenos Aires, Argentinië. Maandje spaanse les en slapen op een kamer in de school (kan maar geen afscheid nemen van dat studentenleven... )
6 november: Lima, Peru. Motortocht door Bolivia met een Nederlandse groep motorrijders (heb ik net spaans geleerd, praat ik weer een maand nederlands...)
27 november: terug in Lima. Plan was om op m'n gemakkie Peru en Ecuador te gaan bekijken... en het Amazonegebied... maar....
20 december: Nanniek landt in Rio de Janeiro!! Ja, dat is aan de andere kust van Zuid-Amerika. Moet ik me nog haasten ook...
31 december: Oud & Nieuw vieren op het strand in Rio!! Iedereen in het wit!!! Sensation white on the beach @ Rio de Janeiro. Hoe zeg je gelukkig nieuwjaar in het Portugees???
januari: Met Nanniek afzakken van Rio via Sao Paulo naar de prachtige Iguazu falls en van daaruit terug naar Buenos Aires !
20 januari: Nanniek vliegt terug naar Amsterdam en ik ben weer terug waar het drie en een halve maand geleden begon: in Buenos Aires. Tijd voor de rest van Argentinië, Chili, Patagonië, misschien toch nog terug richting Peru en Ecuador... weet ik veel. Ga ik eindelijk ervaren hoe het is om 10 weken zonder werk, planning, verplichtingen en afspraken te leven!


WIJZIGING IN VERTREK EN REISPLAN!!!
Aangezien op dit moment de gezondheid van mijn moeder ernstig te wensen overlaat, heb ik besloten om mijn ticket naar Buenos Aires te annuleren. Vooralsnog vertrek ik op 6 november vanuit NL naar Lima om met de motorreis door Bolivia te starten, te zien op http://www.motortrails.nl/Motorreizen/BOL/BOL-Dagtotdag.asp

De vier weken spaanse les start nu op 24 januari, nadat Nanniek me een maand heeft bezocht.
Nog even geduld dus!

Recente Reisverslagen:

24 Mei 2011

VIJF MAANDEN ZUID AMERIKA... WAT KOST DAT NOU?

24 Mei 2011

Hoe is het om weer thuis te zijn?

31 Maart 2011

De laatste indrukken

17 Maart 2011

Slecht nieuws en overige rampen

06 Maart 2011

Patagonië
Daniëlle

Voor iedereen die gezegd heeft: je houdt toch wel een blog bij????

Actief sinds 11 Juli 2010
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 131838

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2014 - 16 April 2015

The Riding Reporters

14 Juni 2013 - 04 Juli 2013

Indian Summer

27 November 2011 - 19 December 2011

Playing at Playa

05 November 2010 - 01 April 2011

Ravage@Zuid-Amerika

08 Januari 2013 - 30 November -0001

Op reis met mijn eerste boek

Landen bezocht: