VIJF MAANDEN ZUID AMERIKA... WAT KOST DAT NOU? - Reisverslag uit , van Daniëlle Boelens - WaarBenJij.nu VIJF MAANDEN ZUID AMERIKA... WAT KOST DAT NOU? - Reisverslag uit , van Daniëlle Boelens - WaarBenJij.nu

VIJF MAANDEN ZUID AMERIKA... WAT KOST DAT NOU?

Door: Daniëlle

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

24 Mei 2011 | ,

Een laatste blog om antwoord te geven op deze veelgestelde vraag! (lees ook: "hoe is het om weer thuis te zijn?" voor al je overige vragen ;))

67 uur vliegreizen:

1. Amsterdam- Madrid (overstap) (3 uur)
2. Madrid- Lima (overstap) (13 uur)
3. Lima- Arequipa (2 uur)
4. Cuzco- Puerto Maldonado (Amazone) (1 uur)
5. Puerto Maldonado- Lima (3 uur)
6. Nasca Lines: vlucht met Cessna vliegtuig (20 min)
7. Arequipa- Sao Paulo (overstap) (11 uur)
8. Sao Paulo- Rio de Janeiro (1 uur)
9. Iguazu: helikoptervlucht boven de watervallen (15 min)
10. Iguazu - Buenos Aires (2 uur)
11. Buenos Aires – El Calafate (tussenstop) – Ushuaia (5 uur)
12. Santiago- Iquique (tussenstop) – Arica (tussenstop)- Arequipa (5 uur)
13. Arequipa- Arica (tussenstop)- Iquique (tussenstop) – Santiago ( 5 uur)
14. Santiago – Madrid (overstap) (13 uur)
15. Madrid – Amsterdam (3 uur)

124 uur busreizen:

1. Arequipa- Mejia (3 uur)
2. Mejia – Arequipa (3 uur)
3. Rio de Janeiro – Buzios (4 uur)
4. Buzios – Rio de Janeiro (4uur)
5. Sao Paulo – Iguazu (15 uur)
6. Ushuaia – El Calafate (18 uur)
7. El Calafate – Bariloche (28 uur)
8. Bariloche – Puerto Montt (7 uur)
9. Puerto Montt- Castro, Chiloe (6 uur)
10. Castro, Chiloe- Puerto Montt ( 6 uur)
11. Puerto Montt- Pucon (6 uur)
12. Pucon- Santiago (11 uur)
13. Arequipa-Camana-Quilca (4 uur)
14. Quilca- Camana- Arequipa (4 uur)
15. Santiago- Valparaiso (2 uur)
16. Vina del Mar – Santiago (3 uur)

Excursies

Bolivia 11 t/m 25 november 2010

Bolivia Altiplano motorreis (21 dagen, 3850 km) http://www.motortrails.nl/Motorreizen/BOL/BOL-Dagtotdag.asp

duizenden kilometers offroad motorrijden (zand, stenen, jungle, hooggebergte tot 4800m, afgelegen dorpjes met prachtige traditionele bevolking)
bezoek aan zilvermijn
motorrijden op het zoutmeer van Uyuni
bezoek aan de Uros Indianen op het Titicacameer
Hoogtepunt: alle offroad kilometers met bonzend hart en zweet op mijn rug. Achteraf de meest extreme activiteit van mijn hele leven. Onvergetelijk: motorrijden op het zoutmeer van Uyuni.

Peru 25 november t/m 19 december 2010

jungle tocht in de Amazone (4 dagen)
gezien en/of gehoord: duizenden muggen, tientallen spinnen, boa constrictor, kaaimannen, apen, papegaaien, toekan, verse voetafdrukken van een jaguar en heel veel andere beesten die ik nog nooit eerder heb gezien.
Hoogtepunt: het vers bereide eten op bananenbladeren in de jungle. Onvergetelijk: het vliegen boven de Amazone, 7.000.000 km2 bomen; één van de meest intense geluksmomenten van mijn reis.

Peru, Motortocht Machu Picchu Express (13 dagen, 2000 km) http://www.perumotors.com/English/MachuPicchuExpress.html

boottrip naar de Ballestas Islands (vogels, pinguïns, zeeleeuwen; de “Galapagos eilanden van Peru”)
motorrijden door de woestijn (pinguïns en woestijn op één dag!)
buggy tocht en zandsurfen in de woestijn
vliegen boven de Nasca Lines (Inca culture)
motorrijden in hooggebergte tijdens sneeuwval
bezoek aan Sacred Valley (Inca culture)
bezoek aan de zoutpannen (Inca culture)
bezoek aan Machu Picchu (Inca culture)
Colca Canyon (twee keer zo diep als Grand Canyon) adelaars spotten van dichtbij
bezoek aan natural hotsprings

Hoogtepunt: het rijden door het kleurrijke Andesgebergte, met als mooiste rit de weg naar Chivay.…verder het hele rijtje activiteiten, had er niet één willen missen! Onvergetelijk: de stad Machu Picchu die langzaam zichtbaar werd tussen de flarden mist die langzaam optrokken.

Brazilië 20 december 2010 t/m 13 januari 2011
kerstdagen in een luxe resort op Búzios
buggytocht
catamarantocht
dagtour door Rio de Janeiro (Franse wijk en Christusbeeld)
oud en nieuw op het strand van Copacabana, Rio de Janeiro
(gehuurde) auto tocht van Rio de Janeiro naar Sao Paulo
boottocht Ilha Grande
bezoek Iguazú Falls (Braziliaanse en Argentijnse zijde)

Hoogtepunt: met 2 miljoen in het wit geklede feestgangers aftellen tot 2011 met boven de oceaan de meest extreme, synchrone vuurwerkshow van de wereld. Onvergetelijk: Iguazú watervallen (300 watervallen, groter dan die van Niagara, te benaderen tot op een meter afstand… WAAAA!)

Argentinië 13 januari 2011 t/m 10 maart 2011

7 weken privélessen Spaans
diner tangoshow Buenos Aires
voetbalwedstrijd Riverplate stadion
4x4 landrover offroad tour Ushuaia
kanotocht Ushuaia
paardrijdtocht El Calafate
gletsjertocht Perito Moreno
fietstocht Circuito Chico Bariloche
Hoogtepunt: de gletsjertocht op stijgijzers over Perito Moreno, afgesloten met een glas whisky met gletsjerijs. Onvergetelijk: mijn 'kinderen' met wie ik 6 weken woonde en leefde in Buenos Aires als een twintigjarige: nachten lang dansen en terug in de schoolbanken.


Chili 10 maart t/m 31 maart 2010

Dagtocht naar Osorno vulkaan Petrohue watervallen
Natural hotsprings los Pozones
Trekking Huerquehue National Park
Sensation White in Santiago, Chili

Hoogtepunt: sensation white met charo en iveta en mijn weekje aan een verlaten strand in een baai aan de Grote Oceaan.
Onvergetelijk: de hereniging met Andres en mijn besluit hem te helpen.

WOOOOW wat heb ik veel gedaan!!! Wat heeft deze opsomming wel niet gekost?
Alle vluchten, alle busreizen, alle excursies, de motorhuur, de autohuur, de Spaanse lessen, lunch en diners in restaurants (ik heb alleen regelmatig een keuken gebruikt in Buenos Aires), het uitgaan, alle overnachtingen, de souvenirs, nieuwe kleding, taxiritten…. Onbetaalbaar? Onhaalbaar voor jou?
Alles alles alles, al mijn uitgaven op een hoop gegooid en gedeeld door vijf (maanden): € 2000 per maand. En met wat minder vluchten en wat meer busreizen, wat minder dure excursies (zoals de motortochten en de autohuur in Brazilië van bijna 100 euro per dag!), buiten het hoogseizoen reizen (feestdagen in Brazilië waren de grootste financiële aanslag op mijn budget), klassikaal les i.p.v. privé, wat vaker gebruik maken van de keuken in een hostel, wat minder vaak een taxi pakken… kan dat nog een stuk goedkoper. Als je deze prijs afzet tegen wat je al kwijt bent voor een stedentrip naar Praag of Rome, of een wintersportvakantie… dan is zo’n reis dus helemaal niet zo onhaalbaar als je misschien dacht. Een spreuk die mij geleerd is door een lieve vriend en die mij tot actie heeft doen overgaan, wil ik graag met jullie delen.

PLANNEN ZONDER DOEL ZIJN DROMEN.

  • 24 Mei 2011 - 18:07

    Ina:

    geweldig dat je dit hebt gedaan

  • 24 Mei 2011 - 18:26

    Michel:

    Maar dromen is zo leuk :-))

  • 25 Mei 2011 - 07:02

    Pien:

    wel dromen om te verwezelijken

  • 25 Mei 2011 - 08:05

    Erica:

    Hoi Daan,

    Wat heb je toch veel hoogtepunten gehad! Heerlijk en qua kosten valt het inderdaad heeel erg mee! Kun je niet een keer een avond organiseren om je foto's te laten zien. Iedereen neemt dan wat lekkers mee. Heb jij weer een beetje vakantiegevoel en kunnen wij (toch wel) een beetje jaloers zijn. Ik zal toch wel heel wat jaartjes moeten wachten wil ik zoiets kunnen doen. En daarbij 6 maanden kinderen niet zien...... wil/kan ik dat wel?

    Groeten,
    Erica

  • 25 Mei 2011 - 22:21

    Coos Hübscher:

    Als je ooit een lezing organiseert met uiteraard vele beelden van je foto's ben ik van de partij. Ik heb genoten van je verslagen. Wat een schitterende onderneming. Chapeau!!

  • 26 Mei 2011 - 09:50

    Stephanie:

    Heb de je laatste 2 blogs gelezen en wil eigenlijk helemaal niet stoppen (beetje jammer alleen dat ik op mijn werk zit ;-) ) Ik ga vanaf het begin alles lezen, kan niet wachten te beginnen.
    X Stephanie Zwaard (Hübscher)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: ,

Ravage@Zuid-Amerika

In 2006 ontstond mijn (spaar) plan voor een half jaar verlof. En ineens is het bijna zover! Het is vreemd dat mensen die ik tegenkom zeggen: 'Hé Daan, tijd niet gezien, wanneer ga je weg?' eh... ja, ben ook blij om jou te zien??!!
Het leek me geweldig om te ervaren hoe het is. Een half jaar geen werk, geen planning, geen verplichtingen, geen afspraken... haha, dat is alvast niet gelukt! Ik zit al 4 maanden vol!

Plan:
2 oktober: Buenos Aires, Argentinië. Maandje spaanse les en slapen op een kamer in de school (kan maar geen afscheid nemen van dat studentenleven... )
6 november: Lima, Peru. Motortocht door Bolivia met een Nederlandse groep motorrijders (heb ik net spaans geleerd, praat ik weer een maand nederlands...)
27 november: terug in Lima. Plan was om op m'n gemakkie Peru en Ecuador te gaan bekijken... en het Amazonegebied... maar....
20 december: Nanniek landt in Rio de Janeiro!! Ja, dat is aan de andere kust van Zuid-Amerika. Moet ik me nog haasten ook...
31 december: Oud & Nieuw vieren op het strand in Rio!! Iedereen in het wit!!! Sensation white on the beach @ Rio de Janeiro. Hoe zeg je gelukkig nieuwjaar in het Portugees???
januari: Met Nanniek afzakken van Rio via Sao Paulo naar de prachtige Iguazu falls en van daaruit terug naar Buenos Aires !
20 januari: Nanniek vliegt terug naar Amsterdam en ik ben weer terug waar het drie en een halve maand geleden begon: in Buenos Aires. Tijd voor de rest van Argentinië, Chili, Patagonië, misschien toch nog terug richting Peru en Ecuador... weet ik veel. Ga ik eindelijk ervaren hoe het is om 10 weken zonder werk, planning, verplichtingen en afspraken te leven!


WIJZIGING IN VERTREK EN REISPLAN!!!
Aangezien op dit moment de gezondheid van mijn moeder ernstig te wensen overlaat, heb ik besloten om mijn ticket naar Buenos Aires te annuleren. Vooralsnog vertrek ik op 6 november vanuit NL naar Lima om met de motorreis door Bolivia te starten, te zien op http://www.motortrails.nl/Motorreizen/BOL/BOL-Dagtotdag.asp

De vier weken spaanse les start nu op 24 januari, nadat Nanniek me een maand heeft bezocht.
Nog even geduld dus!

Recente Reisverslagen:

24 Mei 2011

VIJF MAANDEN ZUID AMERIKA... WAT KOST DAT NOU?

24 Mei 2011

Hoe is het om weer thuis te zijn?

31 Maart 2011

De laatste indrukken

17 Maart 2011

Slecht nieuws en overige rampen

06 Maart 2011

Patagonië
Daniëlle

Voor iedereen die gezegd heeft: je houdt toch wel een blog bij????

Actief sinds 11 Juli 2010
Verslag gelezen: 1974
Totaal aantal bezoekers 131921

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2014 - 16 April 2015

The Riding Reporters

14 Juni 2013 - 04 Juli 2013

Indian Summer

27 November 2011 - 19 December 2011

Playing at Playa

05 November 2010 - 01 April 2011

Ravage@Zuid-Amerika

08 Januari 2013 - 30 November -0001

Op reis met mijn eerste boek

Landen bezocht: