Motorrit van Peru naar Bolivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Daniëlle Boelens - WaarBenJij.nu Motorrit van Peru naar Bolivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Daniëlle Boelens - WaarBenJij.nu

Motorrit van Peru naar Bolivia

Door: Daniëlle

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

11 November 2010 | Bolivia, La Paz

Maandag. We verlaten Arequipa met vijftien crossmotoren en een volgauto dwars door de stad. Niet veel later doemen de eerste bergen op in de meest fantastische kleuren. We rijden over de Pan American Highway dwars door de woestijn, en de bergen bestaan uit vermiljoenrood, okergeel en roestkleurig zand. Ik merk dat mijn lach bijna niet meer past in mijn helm...ik rij fucking motor in Peru! Het asfalt is prachtig, de bochten scherp en lang, en al snel kom ik tekort aan de 30 pk van het motortje. We rijden door naar Moquegua, een plaatsje dichtbij de grens met Bolivia. In het gras op het centrale plein drinken we met z´n allen een aankomstbiertje totdat we worden weggestuurd door de politie. Drinken op het gras in het park... turistas!
Dinsdag vertrekken we al vroeg. De weg kronkelt verder door het Altiplanogebergte, en al snel zitten we op 5000 meter hoogte. Onderweg kunnen we stoppen wanneer we willen om foto´s te maken, de volgauto blijft achter de laatste motor. De kleuren zijn nog intenser dan gisteren, we zien lama´s grazen in het gras... ik kom ogen tekort.
Het laatste stuk naar de grens met Bolivia rijden we langs het Titicacameer; het hoogste meer ter wereld, 170 km lang en 65 km breed. Lars de gids weet een shortcut naar de grens, hij duikt een zijweg in en ik zie alleen nog maar een grote stofwolk. Einde asfalt! Het tempo blijft even hoog, ik doe m´n vizier dicht en vertrouw op m´n motor die volgens de natuurwetten alleen maar rechtdoor wil. Opeens doemen er grote bulten zand op over de weg waar we niet doorheen kunnen... maar wel omheen! Het eerste echte stuk offroad. Dapper volg ik het voorbeeld van de mannen en ga rechtop staan terwijl ik een ondiepe afgrond inrij. Korte bocht, door het mulle zand weer steil omhoog terug de weg op... ik sta nog! Met m´n hartslag tussen m´n ribben besef ik dat ik dat dus ook kan.. offroad rijden. We vervolgen onze weg door het stof; wanneer we bij de grens aankomen zijn we allemaal wit en knarsen m´n kiezen.
De grensformaliteiten duren lang, het invoeren van 15 motoren kost bijna twee uur maar de zonsondergang op het Titicacameer maakt het wachten meer dan goed.
In het donker rijden we Bolivia in over een onverlichte weg. Gelukkig is het nog maar tien kilometer naar ons hotel in Copacabana. Niet het beroemde strand in Rio de Janeiro (waar ik oud en nieuw zal vieren) maar een klein plaatstje in Bolivia. Ons hotel heeft uitzicht op het meer waar we nu niet zoveel meer van zien in het donker.

Woensdagochtend zien we de zonsopkomst boven het meer waar gekleurde vissersbootjes aan de oever liggen. Na een stevig ontbijt klimmen we op onze stoffige motoren. We hebben allemaal onze voeringen in onze jassen gedaan, we zitten hoog en het is bewolkt; de 25 graden van Peru hebben plaatsgemaakt voor 10 tot 15 graden in Bolivia. Weer volgt een weg door de bergen met strak asfalt en fantastische bochten langs het Titicacameer. Ik geniet zo van het rijden dat ik geen zin meer heb om te stoppen voor foto´s... ik wil eigenlijk alleen maar harder! Nooit verwacht toen ik deze reis boekte dat ik ook nog getrakteerd zou worden op mijn racebehoefte. De weg eindigt bij een veerbootje waarmee we het meer oversteken. Nou ja... bootje... Het is een soort drijvende laadbak met een paar losse planken waar we onze motoren achteruit op moeten rijden. Wanneer ik de steile wal bijna afben en het houtje zoek waarop m´n achterband moet, zie ik tot mijn verbazing dat de boot al weg is! Haha, volgende boot, dan verdient iedereen een beetje aan ons.
We rijden verder over het platteland, waar ossen het land ploegen en zien de Boliviaanse bevolking. Wat zijn ze mooi....
De vrouwen dragen vier tot vijf gekleurde rokken over elkaar, met patroon, effen, roze, turquoize, paars met daarboven een groen vest. Hun haren hangen in twee lange zwarte vlechten over hun rug en boven op hun hoofd zit een klein bruin bolhoedje. Iedere keer als ik ze zie vraag ik me af waarom ze zo´n hoedje dragen... het beschermt niet tegen de zon, het zit bovenop hun hoofd dus het waait er zo af... geen idee... maar het ziet er geweldig uit. Op hun rug dragen ze bont gekleurde geweven doeken waarin ze hun vracht dragen, of dat nu hun kind, een bos hout of proviand is. Zij bekijken ons net zo nieuwsgierig als wij hen. Een lint van vijftien motoren komt hier niet dagelijks voorbij.
We rijden door tot aan La Paz, de hoofdstad van Bolivia. Op bijna 4000 meter is het de hoogste hoofdstad van de wereld. Sommigen van ons hebben last van de hoogte, zijn duizelig, hebben hoofdpijn, en ook ik heb al twee keer een pilletje tegen hoogteziekte genomen tegen de immense hoofdpijn. Doordat we motorrijden stijgen we snel. Vandaag heeft er zelfs één in de volgauto gezeten, met zijn motor op een trailer. Geloof me.. dan ben je echt niet lekker.
Vanmiddag in La Paz hadden we tijd om de stad te bekijken en over de markt te lopen. Een kadootje voor mijn jarige nichtje gekocht en verstuurd, een kaarsje in de kerk gebrandt voor mijn mam en ´s avonds met z´n allen steak gegeten. De groep is gezellig, m´n roomie snurkt niet en ik rij fucking motor door Bolivia! Ondanks de vieze wc´s die we soms onderweg tegenkomen ben ik zoooo gelukkig dat ik dit kan doen. Prachtig, die bolhoedjes, maar geef mij maar een helm!

  • 11 November 2010 - 07:32

    Carola:

    Hoi Daan,
    Goed om te lezen dat je het zo onwijs naar je zin hebt. Het klinkt geweldig, heb van mijn leven nog nooit op een motor gezeten en besef ... Wat ben jij een stoer wijffie...
    Liefs
    Carol.

  • 11 November 2010 - 08:16

    Zwanda:

    Hey schat!!

    Wat fijn om weer een verslag van je te lezen... Zal voor jou ook een verslag maken voor mijn "reis" haha!!
    hier gaat alles goed, mis je wel, maar dat is gezond denk ik!!

    dikke kus

  • 11 November 2010 - 08:59

    Beatrix:

    Hee zussie, wat een verháál nú al. Mijn lach hier is even breed als die van jou als ik lees hoe je op de pedalen staat en offroad rijdt. Ben zó blij voor je dat je dit gewoon doet.

    Mam heeft al twee keer gefietst, ze vindt het heerlijk. Praatjes voor tien.
    Nu ff me huis netjes voor de verjaarsvisite.

    Dikke kus van je zus.

  • 11 November 2010 - 09:02

    Yvonne:

    Stoer hoor!Dat je het doet.
    Leuk dat verslag,ga het zeker volgen.
    Geniet ervan.
    x Yvon

  • 11 November 2010 - 09:57

    Michiel Faassen:

    Petje af, zo'n avontuur. Geniet er van, want dit blijft je hele leven bij!
    Wat een rotteller trouwens: Ik ben over 140 dagen terug. Veeeeeeel te lang (-;
    xx

  • 11 November 2010 - 10:35

    John-J:

    Dit is allemaal best cool doe je voorzichtig, als mijn kids de deur uit zijn lijk me dit een mooie ervaring, Daan veilige km's en kijk uit.
    Groet uit het natte en stormige kikkerland.

  • 11 November 2010 - 10:42

    Ellen:

    Hi Daan,

    Wat een leuk verslag zeg.. Als je het leest waan je jezelf op de stoffige motor in het verre Zuid-Amerika...
    Kijk nu al uit naar je volgende verhaal!!!

    XX

  • 11 November 2010 - 11:38

    Nanniek:

    Hey lieffie,
    Wat schrijf je leuk! Heerlijk om te lezen, word er zelf enthousiast van! Geniet ervan schat, tot snel!
    x

  • 11 November 2010 - 11:55

    Ingmau:

    Wat heerlijk om te lezen!Zie het ook helemaal voor me:-)Wat ben jij aan het genieten! Het is ook best wel heftig allemaal....
    Nou, voorzichtig en heel veel rijplezier.Dikke x van ons.

  • 11 November 2010 - 12:13

    Rob Blok:

    Goed verslag Daan, ik zie het bijna voor me dat rijden door die ruige natuur. "ride free, live free" groetjes Rob

  • 11 November 2010 - 12:26

    Knobie:

    Mooi verslag.........
    Fijn dat je het ontzettend naar je zin hebt, wel frisjes maar dat is op die hoogte niet echt vreemd.....Tot later, met je moeder alles ok?

    XXX, Knobie

  • 11 November 2010 - 14:45

    Femke:

    Hebben elkaar helaas niet meer gesproken maar ben inmiddels weer helemaal bij. Geniet van je verhalen!

    Veel liefs
    Femke

  • 11 November 2010 - 14:50

    Danielle :

    Daantje, wat is het heerlijk om zo mee te kunnen genieten! Je schrijft prachtig beeldend en ik hang aan je lippen (en ben stiekem stikjaloers!). Ik wacht met smart op je volgende verhaal!

  • 11 November 2010 - 18:37

    Marion:

    Cool hoor:-)

  • 11 November 2010 - 19:57

    Jaco:

    JEEEEEEZZZZZ Jaloers!!!1!!!!
    Wat onwijs gaaf moet het zijn. Geniet ervan!

  • 11 November 2010 - 21:25

    Cora:

    Klinkt heel goed Daan, super dat je dit mee kunt maken.
    Maandag drink ik een borrel op je. We zullen aan je denken tijdens de diploma uitreiking.
    Veel plezier!

  • 12 November 2010 - 07:33

    Marijke Jacobs:

    Wat een boeiend verhaal! Uit alles blijkt dat je enorm geniet. Even een kaarsje opsteken. Ik herken dat, vooral in het buitenland en aan je geliefden denken in jouw geval aan je moeder.
    Je kan je Spaans waarschijnlijk goed gebruiken. Nog heel veel plezier met motorrijden en genieten van de omgeving. Liefs,

    Ton en Marijke

  • 12 November 2010 - 09:34

    Naomi:

    Hoi stoere vrouw!

    Leuk om te lezen dat je het rete naar je zin hebt.Geniet er maar van!

  • 13 November 2010 - 18:34

    Timmie:

    He schattie,

    Erg leuk om je verslagen te lezen. Ben erg benieuwd naar de rest!! Nog 2 daagies en dan m'n diploma ophalen!

    Nog steeds jammer dat je d'r niet bent hoor! Wat moet ik nou vertellen als ze me vragen wat het leukste van de opleiding was??? Ja, ik weet het........ De ontmaagding van Danielle!!!! Ja, op Skype wel te verstaan!!! hahahaha Nee, verzin wel wat anders! hahahaha

    Veel plezier!!!!!!

    Groetjes en een dikke zoen!

    Timmie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, La Paz

Ravage@Zuid-Amerika

In 2006 ontstond mijn (spaar) plan voor een half jaar verlof. En ineens is het bijna zover! Het is vreemd dat mensen die ik tegenkom zeggen: 'Hé Daan, tijd niet gezien, wanneer ga je weg?' eh... ja, ben ook blij om jou te zien??!!
Het leek me geweldig om te ervaren hoe het is. Een half jaar geen werk, geen planning, geen verplichtingen, geen afspraken... haha, dat is alvast niet gelukt! Ik zit al 4 maanden vol!

Plan:
2 oktober: Buenos Aires, Argentinië. Maandje spaanse les en slapen op een kamer in de school (kan maar geen afscheid nemen van dat studentenleven... )
6 november: Lima, Peru. Motortocht door Bolivia met een Nederlandse groep motorrijders (heb ik net spaans geleerd, praat ik weer een maand nederlands...)
27 november: terug in Lima. Plan was om op m'n gemakkie Peru en Ecuador te gaan bekijken... en het Amazonegebied... maar....
20 december: Nanniek landt in Rio de Janeiro!! Ja, dat is aan de andere kust van Zuid-Amerika. Moet ik me nog haasten ook...
31 december: Oud & Nieuw vieren op het strand in Rio!! Iedereen in het wit!!! Sensation white on the beach @ Rio de Janeiro. Hoe zeg je gelukkig nieuwjaar in het Portugees???
januari: Met Nanniek afzakken van Rio via Sao Paulo naar de prachtige Iguazu falls en van daaruit terug naar Buenos Aires !
20 januari: Nanniek vliegt terug naar Amsterdam en ik ben weer terug waar het drie en een halve maand geleden begon: in Buenos Aires. Tijd voor de rest van Argentinië, Chili, Patagonië, misschien toch nog terug richting Peru en Ecuador... weet ik veel. Ga ik eindelijk ervaren hoe het is om 10 weken zonder werk, planning, verplichtingen en afspraken te leven!


WIJZIGING IN VERTREK EN REISPLAN!!!
Aangezien op dit moment de gezondheid van mijn moeder ernstig te wensen overlaat, heb ik besloten om mijn ticket naar Buenos Aires te annuleren. Vooralsnog vertrek ik op 6 november vanuit NL naar Lima om met de motorreis door Bolivia te starten, te zien op http://www.motortrails.nl/Motorreizen/BOL/BOL-Dagtotdag.asp

De vier weken spaanse les start nu op 24 januari, nadat Nanniek me een maand heeft bezocht.
Nog even geduld dus!

Recente Reisverslagen:

24 Mei 2011

VIJF MAANDEN ZUID AMERIKA... WAT KOST DAT NOU?

24 Mei 2011

Hoe is het om weer thuis te zijn?

31 Maart 2011

De laatste indrukken

17 Maart 2011

Slecht nieuws en overige rampen

06 Maart 2011

Patagonië
Daniëlle

Voor iedereen die gezegd heeft: je houdt toch wel een blog bij????

Actief sinds 11 Juli 2010
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 131930

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2014 - 16 April 2015

The Riding Reporters

14 Juni 2013 - 04 Juli 2013

Indian Summer

27 November 2011 - 19 December 2011

Playing at Playa

05 November 2010 - 01 April 2011

Ravage@Zuid-Amerika

08 Januari 2013 - 30 November -0001

Op reis met mijn eerste boek

Landen bezocht: