Kilometers vreten en stof happen - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Daniëlle Boelens - WaarBenJij.nu Kilometers vreten en stof happen - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Daniëlle Boelens - WaarBenJij.nu

Kilometers vreten en stof happen

Door: Daniëlle

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

18 November 2010 | Bolivia, Sucre

Het prachtige resort met losstaande huisjes rond een pleintje waar een paard rondwandelde... deed ons haast vergeten dat we in Bolivia zijn. Een nacht later werden we daar echter weer aan herinnerd! Na weer een lange offroad dag kwamen we aan in een dorpje. Nou ja... dorpje... Temidden van stof en losse stenen staan een groepje huizen die hun beste tijd hebben gehad. Het plein (hoe klein een dorp ook is, er is altijd een Plaza) is het enige stukje grond dat verzorgd wordt. Temidden van afgebladderde huizen een natuurstenen plein met fris gras waar tuinsproeiers hun werk doen. We kopen flessen lauw bier en relaxen van de dag. Lars regelt slaapplekken in het enige hotel dat hier staat. We slapen in vierpersoonskamers waar vier houten planken naast elkaar dienst doen als bedden. De baño is op de gang. Leuk dat ze een douche en toilet hebben, en zonder stromend water houden ze het ook mooi. Het is koud, we zitten hoog en er is geen elektriciteit. Met zaklampen lopen we later naar het ´restaurant´ waar Lars het ´diner´ gereserveerd heeft: een grote berg van rijst, aardappelen, zenig vlees, ei, paprika en alles wat ze nog meer in de keuken had liggen. Met mutsen op en handschoenen aan laten we het ons smaken. Vroeg naar onze houten plank, veel meer is er hier niet te doen! Na een koude nacht waarin ik geplaagd werd door mijn beurse plekken weer vroeg op de motor het zand en de stenen in. We rijden de route die Che Guevara voor het laatst aflegde naar het huisje waar hij gevangen genomen werd en geëxecuteerd. Een prachtige ruige route door de bergen, afgronden en bomen, en alles onverhard. Hard zand en veel stenen, mijn beurse plekken trillen langzaamaan gevoelloos. We komen niemand tegen, op koeien, muilezels, lama´s, varkens en kippen na. Heel af en toe staan er een paar huizen. Wanneer we stoppen loopt het hele dorp uit. Offroad motoren zoals wij rijden zie je hier nauwelijks, laat staan dertien op rij met blanken erop. Vooral wanneer de drie vrouwen hun helm afzetten zie je ze verbaasd kijken. Ook al is er maar één Boliviaans meisje... dat ik inspireer om haar dorp te verlaten en voor een vrije toekomst te kiezen... doordat ze ooit, toen ze jong was, blanke vrouwen zag die zelf reden op motoren... Ik zal er nooit achter komen, maar ik hoop dat ik gedurende mijn reis wat bolhoeden laat vervangen door helmen!

Vandaag willen we naar Sucre rijden, maar dat ligt verder dan de kaart aangeeft. Na 250 kilometer onverhard rijden (en geloof me... dan ben je het echt wel zat) is het nog eens 100 kilometer over asfalt naar Sucre, waar we na 13 uur rijden stoffig aankomen. Mijn motorskills gaan er enorm op vooruit, offroad rijden is echt goed voor je motorbeheersing, zeker 250 km achter elkaar...
We eindigen om 21 uur ´s avonds in een prachtig niet Boliviaans hotel, van een Nederlandse eigenaar. Snel douchen we het stof van twee dagen er af en vinden we nog een echte Italiaan waar we pizza en rode wijn drinken. Morgen mogen we uitslapen!!

Vandaag die verdiende rustdag. Om 11 uur arriveren Rob en Nicole met haar rechterarm tot aan haar elleboog in het gips. Ze baalt als een stekker dat ze niet meer verder kan rijden en de rest van de tour bij Eduardo in de auto moet zitten, hoe aardig onze Peruaan ook is.
Nu gaan we met z´n allen lunchen in Sucre, na La Paz de tweede grote stad in Bolivia. Het contrast met de kleien huisjes langs de onverharde weggetjes zand en stenen is enorm. Hier zijn de mensen westers gekleed en zie je veel toeristen. Voor de luxe van hotels heerlijk, maar toch ben ik blij dat we morgen weer de bergen induiken!

  • 18 November 2010 - 19:42

    Ruud G:

    Wat een prachtige verhalen Daan. Ik lees ze erg graag en benieuwd wat je nog meer gaat meemaken. Hou'm heel hé. Veel plezier!

  • 18 November 2010 - 21:23

    Ingmau;-):

    Whoooo, wel heftig allemaal hoor,.
    Knap dat je het bij kan houden. Erg leuk om te lezen :-)
    Lekker genieten hoor!
    xxx

  • 18 November 2010 - 22:44

    Ben De Haan:

    Daniëlle, wéér leuk om je verslag te lezen. Ik kan mij voorstellen; als je de afstand van Hoorn naar Maastricht rijd en alles of the road, dat je het even helemaal gehad heb!
    Ik vind het stoer van je dat je het vol houd! Veel plezier daar verder.
    Groeten, Ben.

  • 18 November 2010 - 23:02

    Marthy:

    O, wat genieten is dit.. echte Daanstories, je ziet de kleuren voor je je voelt de beurze plekken, de enge bochten, je val..je kunt het zelf 'n beetje meemaken omdat je zo rétegoed beeldend kunt schrijven. Je zou er je geld mee kunnen verdienen. Heb ik altijd al geroepen. Nu genieten wij met z'n allen en hebben zo ook 'n beetje vakantie.. dikke kus

  • 19 November 2010 - 08:33

    Marijke Jacobs:

    Prachtig verhaal en mooie foto's met grote contrasten. Heerlijk om te zien.
    Blijf genieten!!

  • 19 November 2010 - 09:44

    Mart:

    SCHITTEREND ALLEMAAL!
    En ik maar zoeken naar het knopje volgende verhaal. Maar het is op!

    Veel plezier daantje en vooral genieten en voorzichtig doen :-)

  • 19 November 2010 - 10:15

    MvD:

    Mijn wegen zijn geplavied en mijn bedje is warm en zacht; maarre wil wel ruiluhhh
    Dikke x

  • 19 November 2010 - 12:42

    John Wouters:

    Gaaf!!!! Een mooi verhaal Daan. Wil je nog wel terug naar HC? Kijk alweer uit naar de volgende episode.

  • 19 November 2010 - 14:46

    Michel:

    Lauw bier, jech !! En je wil nog terug ook ( ... ) in die luxe resorts hebben ze vast kouwe ...

  • 20 November 2010 - 10:14

    Ronnie:

    En ik dacht dat het hier koud was.... Mooi avontuur hoor. Dit is wat anders dan Riva, pasta, vino en 25 graden. Ha, een goede voorbereiding voor Parijs > Dakar (; ) Pff, hou de spiegels aan de bovenkant!!

  • 20 November 2010 - 12:27

    Ravage:

    Ruud en Ron.. goede kant boven..spiegels boven..is niet helemaal gelukt! zie de foto bij t off-road blogje..

  • 20 November 2010 - 17:08

    Beatrix:

    Hee lieve schat, na een week zonder internet te hebben gezeten... (nieuwe bestratingen en alleen onze kabel kapot) volg ik je op maps.google.com wat een woesternij daar. Het voelt alsof je heel dichtbij bent via de camera van google boven je hoofd. Jammer genoeg kan ik niet ver genoeg inzoemen. Heerlijke verhalen, ben het helemaal met Marthy eens. Misschien komt dat boek er nog wel. Voor nu, rij zeker en vast.

    Dikke kus van je zus.
    En van Kees en Luka natuurlijk.

  • 21 November 2010 - 23:33

    Ravage:

    dag lieve schatten, dankjewel voor al jullie lieve complimenten! Ben, je hebt helemaal gelijk, 250 km offroad is gekkenwerk, en als je het vergelijkt met de afstand van Hoorn naar Maastricht, besef je pas wat een afstand we al stuiterend hebben afgelegd. Het grote verschil met NL is dat wij zo goed als niemand zijn tegen gekomen op dat hele stuk, op een enkel verdwaald huisje of een schapenhoedster na.
    En Bea, lief zussie, wat onwijs gaaaaaf dat je inzoomt op google maps! Het is hier inderdaad op grote stukken een grote woestenij, maar dat maakt de ervaring juist zo intens. Rijden in the middle of nowhere, het werk op het land zien, de traditionele kledij van de vrouwen, de kleine dorpjes onderweg waar we lauwe cola drinken en waar ze zo goed en zo kwaad als het kan een lunch voor 15 man in elkaar flansen, het stof... al het stof... ik kan wel door blijven gaan maar weet je wat? Tijd voor een nieuw blogje!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Sucre

Ravage@Zuid-Amerika

In 2006 ontstond mijn (spaar) plan voor een half jaar verlof. En ineens is het bijna zover! Het is vreemd dat mensen die ik tegenkom zeggen: 'Hé Daan, tijd niet gezien, wanneer ga je weg?' eh... ja, ben ook blij om jou te zien??!!
Het leek me geweldig om te ervaren hoe het is. Een half jaar geen werk, geen planning, geen verplichtingen, geen afspraken... haha, dat is alvast niet gelukt! Ik zit al 4 maanden vol!

Plan:
2 oktober: Buenos Aires, Argentinië. Maandje spaanse les en slapen op een kamer in de school (kan maar geen afscheid nemen van dat studentenleven... )
6 november: Lima, Peru. Motortocht door Bolivia met een Nederlandse groep motorrijders (heb ik net spaans geleerd, praat ik weer een maand nederlands...)
27 november: terug in Lima. Plan was om op m'n gemakkie Peru en Ecuador te gaan bekijken... en het Amazonegebied... maar....
20 december: Nanniek landt in Rio de Janeiro!! Ja, dat is aan de andere kust van Zuid-Amerika. Moet ik me nog haasten ook...
31 december: Oud & Nieuw vieren op het strand in Rio!! Iedereen in het wit!!! Sensation white on the beach @ Rio de Janeiro. Hoe zeg je gelukkig nieuwjaar in het Portugees???
januari: Met Nanniek afzakken van Rio via Sao Paulo naar de prachtige Iguazu falls en van daaruit terug naar Buenos Aires !
20 januari: Nanniek vliegt terug naar Amsterdam en ik ben weer terug waar het drie en een halve maand geleden begon: in Buenos Aires. Tijd voor de rest van Argentinië, Chili, Patagonië, misschien toch nog terug richting Peru en Ecuador... weet ik veel. Ga ik eindelijk ervaren hoe het is om 10 weken zonder werk, planning, verplichtingen en afspraken te leven!


WIJZIGING IN VERTREK EN REISPLAN!!!
Aangezien op dit moment de gezondheid van mijn moeder ernstig te wensen overlaat, heb ik besloten om mijn ticket naar Buenos Aires te annuleren. Vooralsnog vertrek ik op 6 november vanuit NL naar Lima om met de motorreis door Bolivia te starten, te zien op http://www.motortrails.nl/Motorreizen/BOL/BOL-Dagtotdag.asp

De vier weken spaanse les start nu op 24 januari, nadat Nanniek me een maand heeft bezocht.
Nog even geduld dus!

Recente Reisverslagen:

24 Mei 2011

VIJF MAANDEN ZUID AMERIKA... WAT KOST DAT NOU?

24 Mei 2011

Hoe is het om weer thuis te zijn?

31 Maart 2011

De laatste indrukken

17 Maart 2011

Slecht nieuws en overige rampen

06 Maart 2011

Patagonië
Daniëlle

Voor iedereen die gezegd heeft: je houdt toch wel een blog bij????

Actief sinds 11 Juli 2010
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 131927

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2014 - 16 April 2015

The Riding Reporters

14 Juni 2013 - 04 Juli 2013

Indian Summer

27 November 2011 - 19 December 2011

Playing at Playa

05 November 2010 - 01 April 2011

Ravage@Zuid-Amerika

08 Januari 2013 - 30 November -0001

Op reis met mijn eerste boek

Landen bezocht: