Spaanse les - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Daniëlle Boelens - WaarBenJij.nu Spaanse les - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Daniëlle Boelens - WaarBenJij.nu

Spaanse les

Door: Daniëlle

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

01 Februari 2011 | Argentinië, Buenos Aires

1 februari alweer… wat gaat de tijd snel!
Nanniek is al bijna twee weken weg, en ik ben al zowat drie weken in Buenos Aires. Op 1 april ben ik weer thuis, dus ik heb ‘nog maar’ twee maanden reizen voor de boeg. Ik heb helemaal niet het gevoel dat ik al drie maanden onderweg ben, maar als ik terugdenk aan alles wat ik heb gedaan en gezien, besef ik wel dat het heel veel indrukken zijn. De mensen, de cultuur, de omgeving… het leven in een grote stad als Buenos Aires is totaal anders dan wat ik tot nu toe gedaan heb.
Wat me het meest is bijgebleven van de landen die ik tot nu toe heb bezocht?

Bolivia. Eerste gedachte: stof en stenen. Wat een vreselijke wegen waren daar, maar wat was het een uitdaging om er op een crossmotor een weg door te banen! Door rivieren, door zandbakken, over wasborden, over losse stenen… helemaal wit van het stof de hoogste bergen beklimmen. Wat was het zwaar maar wat was het gaaf! Prachtige ruige omgeving, puur, echt, oorspronkelijk. De bevolking; schuw, de vrouwen met twee zwarte vlechten en bruine bolhoeden, de kleurrijke rokken en de geweven doeken op hun rug met baby of vracht. Langs de weg met hun kudde; er de hele dag op toezien hoe ze grazen terwijl hun kinderen om hen heen spelen. Goudomrande tanden maar geen beugels. Het eenvoudige eten in de ‘restaurants’ met plastic tuinstoelen met op het menu kip, platgeslagen droge biefstuk en rijst. Zowel ’s middags als ’s avonds. De armoe. Kale restaurants, doorgeknipte papieren servetten, buiten vieze toiletten zonder water of toiletpapier en verdunde zeep in de hotels. Grote stad La Paz met claxons en uitlaatgassen, en wit, westers Sucre.
Hoogtepunten: het bezoek aan de mijnen, off road rijden door het kleurrijke Andes gebergte, en natuurlijk op nummer één: het rijden over het zoutmeer Salar de Uyuni. Bolivia in één woord: authentiek.

Peru. Eerste gedachte: kleurrijk. De Andes met nog intensere zonsondergangkleuren dan Bolivia. De vrouwen in traditionele kleurrijke kleren. Duidelijke Inca trekken in hun uiterlijk, dat iets minder donker is dan de huidskleur van de Bolivianen. Peru kent dezelfde authenticiteit als Bolivia, gecombineerd met de rijke Inca cultuur, verwestering in steden als Lima, Cuzco en Arequipa, en een overweldigende natuur. De Andes. De Amazone. De woestijn. Bergen met sneeuw. Diepe oranje canyons met zwarte condors. Pinguïns op de mini Galapagos eilanden. Strand. Peru is best of all worlds, verbonden door goed onderhouden zwart asfalt met oneindig veel bochten, met na iedere bocht een nieuwe verrassing. Hoogtepunten: vliegen boven de Nasca Lines, racen door het kleurrijke Andes gebergte, mijn dagen aan het strand in Mejia, maar op een gedeelde eerste plaats: het vliegen boven de Amazone, en de optrekkende mist boven Machu Picchu. Beiden op mijn netvlies gebrand. Peru in één woord: verbijsterend.

Brazilië. Eerste woord: sexappeal! No matter size or age. Buiken, billen, borsten, biceps, bierbuiken, blokjesbuiken en borsthaar. Uiterlijk is ineens weer belangrijk: veel hardlopers, beugels en plastische chirurgie. Alle huidskleuren, van blank tot negroïde, een gemixte cultuur met veel westerse invloeden. Extreem duur. Kerstdagen op jetset Buziós, oud en nieuw op Copacabana Beach. Veel homo’s en aanhalige hetero’s. Van het geven van email adressen tot een kelner die z’n tong in m’n oor stopt. Samba. Rio de Janeiro. Het Christusbeeld. Costa Verde: de prachtige groene kustlijn langs de Atlantische Oceaan richting São Paulo. Jammer: veel regen op Isla Grande waardoor we alle prachtige stranden niet gezien hebben en de overstromingen in Rio en São Paulo. Hoogtepunten: oud en nieuw op Copacabana Beach en de watervallen bij Foz de Iguazu. Brazilië in één woord: opwinding.

Argentinië. Eerste woord: FIESTA!!
Over Argentinië heb ik een beperkte indruk: ik ben alleen nog maar in Buenos Aires geweest. Mijn verblijf in BA staat vooral in het teken van het leren van de Spaanse taal. In eerste instantie had ik daar natuurlijk mee willen beginnen in oktober, voordat ik naar Bolivia zou reizen, maar omdat mijn mam ineens ernstig ziek werd heb ik mijn lespakket verplaatst naar januari en ben ik in oktober nog een maandje thuisgebleven. Mijn mam is nu stabiel, maar er staat nog een zware operatie op het programma, en we horen overmorgen wanneer ze die gaan uitvoeren. De operatie is zwaar en niet zonder risico, maar ze kunnen er ook niet te lang meer mee wachten, want dan ontstaan er weer andere levensbedreigende risico’s. Een moeilijke afweging dus. Het was daardoor ook moeilijk om weg te gaan, maar gelukkig hebben we regelmatig contact via skype waarmee we gratis met elkaar kunnen bellen en elkaar kunnen zien. Daarnaast worden mijn avonturen voorgelezen door mijn zussie en geniet ze van alle foto’s op deze webpagina. In iedere kerk waar ik kom brand ik een kaarsje voor haar en ben ik bij haar, ook al bevind ik me aan de andere kant van de oceaan. Dag mam!

Doordat ik iedere dag naar school ga heb ik sinds maanden ineens weer een vast ritme; ik weet weer welke dag het is en ik woon in een huis. Na school haal ik boodschappen om wat lekkers te maken voor mij en de (vooral Nederlandse) chicas die hier ook wonen en studeren. Soms haalt de één, soms de ander. We wonen hier in een groot huis met tuin en zwembad in een mooie wijk van Buenos Aires; Belgrano.
Maar…zoals ik al zei… staat BA in het teken van het leren van de Spaanse taal. Natuurlijk leer je die het best van locals…ja toch? Twee weken geleden hebben Nanniek en ik twee Argentijnen leren kennen in Crobar; één van de grootste danceclubs in BA. Later die week hebben we met z’n vieren nog een terrasje gepakt, en sindsdien hebben we contact via Facebook. Deze chicos spreken geen Engels, dus het chatten en het praten gaat in het Spaans. Afgelopen vrijdag ging ik met de Hollandse chicas van mijn hostel opnieuw naar Crobar, waar Javier ook weer was met zes vrienden (3 chicos, 3 chicas). Op een gegeven moment werden de meisjes van mijn hostel moe… en werd ik uitgenodigd door de Argentijnen om te blijven. “Das wel goed voor m’n Spaans…” dacht ik gelijk, dus dat leek me wel een verstandig plan.
Zaterdagmorgen om 6 uur kwamen we Crobar uitrollen. (Das heel normaal hier, want ze beginnen pas na tweeën). We zijn met z’n achten naar een huisje gegaan van één van de chicas. Heel Argentijns in een flat waar je de ijzeren deur van de lift zelf dicht moet schuiven. Hele kleine woonkamer met keuken, kleine slaapkamer en minibadkamer. Met z’n allen in de woonkamer en daar gaat het feest gewoon door. In het weekend wordt niet geslapen!! Drinken, praten, eten… allemaal op de grond, heel gezellig. Vrijdagmiddag was ik nog trots toen ik na een week op school complimenten kreeg van mijn leraren dat ik het Spaans zo snel oppak, maar nu merkte ik wel dat het werkelijk beheersen van de Spaanse taal nog een hele lange weg is. Veel verder dan een paar woorden oppakken kwam ik niet. Toch wisten ze me op de één of andere manier bij hen te betrekken en heb ik me geen moment een buitenstaander gevoeld. Ze vroegen of ik zin had om met hen mee te gaan naar het huis van één van de boys, waar we zouden gaan barbecueën, ook heel Argentijns. Ach ja… waarom niet, ben nu toch wakker. “En het is wel erg goed voor m’n Spaans,” dacht ik nog. Om 11 uur ’s ochtends één voor één onder de douche, fijn weer dezelfde kleren aan, en met de metro en de bus naar een plaats buiten BA. Eenmaal daar met z’n allen vlees en drank gehaald en naar het huis van één van de chicos. Prachtig huis met grote tuin en zwembad!! Mama was op vakantie in Uruguay, dus we hadden het rijk alleen met z’n allen. Vuurplaats werd in de fik gestoken, hamburgers op de grill en om 13 uur eindelijk ontbijt!! Met bier. Verder beetje praten, beetje drinken, beetje eten, beetje zwemmen, beetje zonnen, beetje slapen op het gras… nieuwsgierig als ik altijd ben naar andere culturen, paste ik me helemaal aan. Op een gegeven moment lag ik in het zwembad met uitzicht op de vier boys… alle vier model en niet ouder dan 25. Het leek wel of ik uitzicht had op de fotoset van de zwembroekenpagina van de Wehkamp! Mooi bruin, blokjesbuiken, donkere haren, lichte ogen, gespierde armen, superverzorgd… Over drie weken word ik 42… hoe ben ik hier in godsnaam beland?? Gelukkig is dit wel echt heel erg goed voor m’n Spaans, dacht ik maar weer.

’s Avonds opnieuw met z’n allen boodschappen gaan doen: meer eten, meer drank. Javier ging pizzabodems maken, en ook die belandden op de grill van de barbecue. Mela en Julie in de weer met kaas tomaat ui en noem maar op… en tien minuten later hadden we heerlijke verse pizza’s!! Inmiddels was het al 1 uur ’s nachts geweest en dacht ik… “wat is de bedoeling… blijven we hier met z’n allen slapen?! Er rijden nu geen bussen meer en met de taxi is het wel ver…”. Maar nee, natuurlijk gaan we niet slapen. Dit is Buenos Aires!! We gaan weer naar een danceclub!!! WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!! In dit weekend heb ik nieuwe woorden geleerd: borracha en cansada (dronken en moe, ik zei toch dat dit goed was voor m’n spaanse taal?!)
Toen we zondagmorgen weer thuiskwamen hebben we met z’n allen een duik genomen in het zwembad en daarna zijn we met de bus en de metro weer terug naar onze casas gegaan. Vrijdagavond op stap, en zondagmiddag thuiskomen… Ik weet niet of ik lijd aan een midlife crisis… maar als dat zo is hoop ik dat die nog heeel laaang duuuurt!!

  • 02 Februari 2011 - 09:47

    De Pluggies,:

    Hey Daan,

    Weer een fantastisch verslag de foto`s zeggen genoeg. Leuke hoed trouwens:-)

  • 02 Februari 2011 - 10:33

    Hallie:

    Ik ben benieuwd wat je met je verjaardag gaat doen. Volgens mij heb je alles al megemaakt. Mocht ik ooit net een midlife crisis te maken krijgen ga ik naar BA. Veel plezier, en succes met je spaanse les??????? Groetjes Hallie.

  • 02 Februari 2011 - 10:44

    Ilse:

    Je hebt toch wel een foto gemaakt van dat uitzicht bij het zwembad?

  • 02 Februari 2011 - 21:47

    Michel:

    Die column is dan weer 'goed voor mijn lachspieren' ....

    Geinig dat met die 1 woords samenvattingen, al had ik fiesta bij Brazilie verwacht.

  • 02 Februari 2011 - 22:01

    Danielle B:

    Hey Daan, midlifecrisis? Meid, die jonge gasten houden je eeuwig jong, haal dat "midlife"er maar af! Kan helaas niet meepraten als ervaringsdeskundige, maar geniet wel mee met de "crisis" haha! Keep up the good work Girl!

  • 03 Februari 2011 - 08:41

    Marijke Jacobs:

    Hier blijkt weer uit, dat je het beste Spaans spreekt met een borrel op!!! Niks geen grammatica!!
    Ogen spreken boekdelen, Spaans wel te verstaan!!!

    Even serieus, hoop dat het goed gaat met je mam.

  • 03 Februari 2011 - 22:44

    Daniëlle Boelens:

    op veler verzoek: foto's van de mooie argentijnen toegevoegd!!

  • 07 Februari 2011 - 16:20

    John Wouters:

    Je komt toch nog wel terug?

    xxx

  • 14 Februari 2011 - 12:09

    Theodoor:

    Hoi Danielle, amazone, rebel, boefje, zal ik nog even doorgaan, pffff als ik je lover was geweest dan was dit het moment om met een fles bourbon zielig in een hoekje te gaan zitten haha.
    Ik heb je verslagen weer met een glim in mijn ogen verslagen.
    Hier in het holland is het weer slecht, nat grijs maar in de Bommel (kroeg uit het boek vrouw komt bij de dokter) super gezellig. We maken ons op voor 1 maart, begint volgens de verzekering het motorseizoen. Bij jou begint het seizoen op 1 april!
    Je hoor van me.
    groet Theodoor x
    Ps: mijn zus is gebeld door Mark Rutte met de felicitaties voor de kleine Martijn, ben best wel trots op Margriet (was persvoorlichter van Rutte) dat de ministerpresident eff belt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Ravage@Zuid-Amerika

In 2006 ontstond mijn (spaar) plan voor een half jaar verlof. En ineens is het bijna zover! Het is vreemd dat mensen die ik tegenkom zeggen: 'Hé Daan, tijd niet gezien, wanneer ga je weg?' eh... ja, ben ook blij om jou te zien??!!
Het leek me geweldig om te ervaren hoe het is. Een half jaar geen werk, geen planning, geen verplichtingen, geen afspraken... haha, dat is alvast niet gelukt! Ik zit al 4 maanden vol!

Plan:
2 oktober: Buenos Aires, Argentinië. Maandje spaanse les en slapen op een kamer in de school (kan maar geen afscheid nemen van dat studentenleven... )
6 november: Lima, Peru. Motortocht door Bolivia met een Nederlandse groep motorrijders (heb ik net spaans geleerd, praat ik weer een maand nederlands...)
27 november: terug in Lima. Plan was om op m'n gemakkie Peru en Ecuador te gaan bekijken... en het Amazonegebied... maar....
20 december: Nanniek landt in Rio de Janeiro!! Ja, dat is aan de andere kust van Zuid-Amerika. Moet ik me nog haasten ook...
31 december: Oud & Nieuw vieren op het strand in Rio!! Iedereen in het wit!!! Sensation white on the beach @ Rio de Janeiro. Hoe zeg je gelukkig nieuwjaar in het Portugees???
januari: Met Nanniek afzakken van Rio via Sao Paulo naar de prachtige Iguazu falls en van daaruit terug naar Buenos Aires !
20 januari: Nanniek vliegt terug naar Amsterdam en ik ben weer terug waar het drie en een halve maand geleden begon: in Buenos Aires. Tijd voor de rest van Argentinië, Chili, Patagonië, misschien toch nog terug richting Peru en Ecuador... weet ik veel. Ga ik eindelijk ervaren hoe het is om 10 weken zonder werk, planning, verplichtingen en afspraken te leven!


WIJZIGING IN VERTREK EN REISPLAN!!!
Aangezien op dit moment de gezondheid van mijn moeder ernstig te wensen overlaat, heb ik besloten om mijn ticket naar Buenos Aires te annuleren. Vooralsnog vertrek ik op 6 november vanuit NL naar Lima om met de motorreis door Bolivia te starten, te zien op http://www.motortrails.nl/Motorreizen/BOL/BOL-Dagtotdag.asp

De vier weken spaanse les start nu op 24 januari, nadat Nanniek me een maand heeft bezocht.
Nog even geduld dus!

Recente Reisverslagen:

24 Mei 2011

VIJF MAANDEN ZUID AMERIKA... WAT KOST DAT NOU?

24 Mei 2011

Hoe is het om weer thuis te zijn?

31 Maart 2011

De laatste indrukken

17 Maart 2011

Slecht nieuws en overige rampen

06 Maart 2011

Patagonië
Daniëlle

Voor iedereen die gezegd heeft: je houdt toch wel een blog bij????

Actief sinds 11 Juli 2010
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 131845

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2014 - 16 April 2015

The Riding Reporters

14 Juni 2013 - 04 Juli 2013

Indian Summer

27 November 2011 - 19 December 2011

Playing at Playa

05 November 2010 - 01 April 2011

Ravage@Zuid-Amerika

08 Januari 2013 - 30 November -0001

Op reis met mijn eerste boek

Landen bezocht: