Hitte en kou - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Daniëlle Boelens - WaarBenJij.nu Hitte en kou - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Daniëlle Boelens - WaarBenJij.nu

Hitte en kou

Door: Daniëlle

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

09 December 2010 | Peru, Cuzco

Na het zandsurfen staat er de volgende dag alweer iets gaafs op het programma: de Nasca Lines. Dit zijn tekeningen op het gesteente in de woestijn die door de Inka´s zijn gemaakt. De tekeningen zijn met één vloeiende lijn gemaakt; een aap, een walvis, een condor… Ze zijn zo groot dat ze het best te zien zijn vanuit de lucht, dus vanmiddag staat er een vlucht in een Cessna vliegtuigje op het programma! Hoe ze de tekeningen hebben gemaakt, en waarom is nog steeds een raadsel waarover allerlei verschillende theorieën zijn. We rijden een prachtige asfalt weg langs de kust op weg naar Nasca. Halverwege kun je een uitkijktoren in klimmen om de eerste tekeningen te zien. Ze zijn zo duidelijk! Het is bloedheet en ik ben blij dat we vandaag niet zo lang hoeven te rijden, ik smelt in m´n leren broek.
We stoppen bij een prachtig hotel met een grote tuin en een zwembad. We worden om 15 uur opgehaald voor de vlucht boven de tekeningen, dus ik heb even tijd om mijn blog bij te werken. Zodra ik online kom, word ik gebeld door Miriam. Jaaaaa, gezellig!! Twee uur later moet ik ophangen omdat we gaan vliegen…
Het vliegtuigje is superklein, naast de piloot zit een leerling en daarachter passen nog vier personen. Door onze koptelefoon horen we de piloot, maar af en toe draait hij zich ook gewoon om om onze gezichten te zien. Kijk voor je gek!!
Hij kantelt het vliegtuig 45 graden en wijst met de punt van zijn vleugel de tekening aan… eerst voor de mensen aan de linkerkant van het vliegtuig… dan keren… en dan met de andere vleugel de tekening aanwijzen voor de mensen aan de andere kant van het vliegtuig! WAAAAAA!!! Allemaal gezien? Ja? Op naar de volgende tekening!
Gelukkig staan op de kotszakken ook afbeeldingen van de tekeningen. We vliegen 40 minuten, en vliegen net op tijd terug naar het luchthaventje voordat we de zakken nodig hebben. Wat is dit gaaf om te zien vanuit zo´n babyvliegtuig!
Gelukkig heb ik nog de hele avond voor mijn blogje… maar zodra ik online kom belt m´n zus! Jaaaaaa, gezellig! Ik heb zoveel te vertellen! Met m´n webcam neem ik haar mee de tuin in, langs het zwembad… zo gek als het in Nederland zo koud is. Sneeuw, dat word mij dit jaar bespaard!
De volgende morgen beginnen we aan de helft van de 650 km naar Cusco. Een geweldige asfalt weg met alleen maar bochten, 650 km lang… er is geen kilometer recht! In de eerste 80 km stijgen we 3500 meter, met de ene ruime haarspeldbocht na de andere. Wat ben ik blij met m´n motor!! Helaas begint het na de lunch te regenen… we moeten hoger en hoger.. het wordt kouder en kouder… en ineens zijn de regendruppels op m´n vizier zo dik dat ik ze iedere meter moet wegvegen. Dit is geen regen meer! Dit is dikke natte sneeuw! Langzaam kleurt het wegdek wit… ik zie Lars met zijn laars checken of het glad is. Wie had dit nou verwacht? Gisteren zweette ik nog m´n broek uit en nu zijn mijn handen zo koud dat ik bijna niet meer kan remmen of schakelen. We slapen op 4000 meter en warmen ons bij het haardvuur. We zijn snel gestegen vandaag, maar ik ben in Bolivia wel hoger geweest zonder dat ik ergens last van had. Dan zou ik daar nu wel aan gewend zijn toch? Waarom heb ik dan geen trek? Alleen een soepje dan maar.. Even later moet ik rennen naar de wc en gooi ik m´n soep er weer uit. Die nacht moet ik er diverse keren uit… ik ben ziek. Ik weet niet of het van de malariapillen is die ik nog steeds moet slikken na mijn jungletocht, de hoogte, de kou… maar die nacht raak ik een paar kilo kwijt.
De volgende dag gaan we verder naar Cusco over de prachtige bochtenweg. Het rijden leid me af en ik voel me iets minder ziek. Na de lunch is het weer zover… en rijden we stukken in de regen. Gelukkig is het af en toe droog en rijden we niet in de sneeuw! We rijden door het prachtige kleurrijke Andesgebergte, wat in Peru nog mooier lijkt dan in Bolivia. Vorige week vloog ik hier overheen op weg naar Cusco, mijn tussenstop voor de jungle, en nu slinger ik er op de motor doorheen! Toch gaver dan eroverheen vliegen.
´s Avonds in Cusco heb ik nog steeds weinig trek en ga vroeg mijn bed in. Morgen een rustdag, en dat komt goed uit.
(foto´s volgen!)

  • 20 December 2010 - 08:57

    Zwanda:

    Lieve Daantje.

    Wij hebben ook sneeuw hier, en heel erg veel!! Trams rijden niet en je kan bijna niet fietsen of auto rijden...
    Kut dat je ziek bent geworden, beterschap!!

    Kus Zwan

  • 20 December 2010 - 11:32

    Björn:

    Sneeuw is hier echt mega in NL maar ook in Europa in het algemeen, vet veel vluchten geannuleerd, treinen aparte dienstregeling, bussen rijden niet! Handig zo met mijn tentamenweek in aantocht haha, gelukkig heb jij wat minder last van de sneeuw :).

    Enne, niet ziek worden ;)!

    X

  • 20 December 2010 - 13:33

    Michel:

    Aha, dermate geïnspireerd dat je de tekeningen in 1 vloeiende beweging na hebt gemaakt op porselein ;-)

    Pakken sneeuw hier dus, niet gezellig maar heel onhandig, ritje naar het werk duurt dik een uur en van de week 's nachts 2x bijna stapvoets naar huis!

    Tot de volgende blog.


  • 20 December 2010 - 14:47

    Arantxa:

    Hee,

    Volgens mij is mijn vorige berichtje niet helemaal goed aangekomen, dus hier nog maar een keer. Ik had namelijk een vraag en dat is of jij momenteel nog steeds in Cuzco bent? Laat het me svp zo gauw mogelijk weten, want als je in Cuzco verblijft, dan heb ik je hulp nodig!

    Liefs,

    Arantxa
    www.twitter.com/killditzie

  • 20 December 2010 - 16:33

    Tamara:

    Hoi Daniëlle,
    Ik heb eens een vraag over je verblijf in Mexico zou je mij misschien willen mailen op bibi55@hotmail.com zodat ik je prive wat dingen kan vragen? Alvast bedankt! :)

    Groetjes,
    Tamara

  • 20 December 2010 - 18:52

    Charles:

    Wow, wat een belevenissen allemaal. Geniet er van!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Ravage@Zuid-Amerika

In 2006 ontstond mijn (spaar) plan voor een half jaar verlof. En ineens is het bijna zover! Het is vreemd dat mensen die ik tegenkom zeggen: 'Hé Daan, tijd niet gezien, wanneer ga je weg?' eh... ja, ben ook blij om jou te zien??!!
Het leek me geweldig om te ervaren hoe het is. Een half jaar geen werk, geen planning, geen verplichtingen, geen afspraken... haha, dat is alvast niet gelukt! Ik zit al 4 maanden vol!

Plan:
2 oktober: Buenos Aires, Argentinië. Maandje spaanse les en slapen op een kamer in de school (kan maar geen afscheid nemen van dat studentenleven... )
6 november: Lima, Peru. Motortocht door Bolivia met een Nederlandse groep motorrijders (heb ik net spaans geleerd, praat ik weer een maand nederlands...)
27 november: terug in Lima. Plan was om op m'n gemakkie Peru en Ecuador te gaan bekijken... en het Amazonegebied... maar....
20 december: Nanniek landt in Rio de Janeiro!! Ja, dat is aan de andere kust van Zuid-Amerika. Moet ik me nog haasten ook...
31 december: Oud & Nieuw vieren op het strand in Rio!! Iedereen in het wit!!! Sensation white on the beach @ Rio de Janeiro. Hoe zeg je gelukkig nieuwjaar in het Portugees???
januari: Met Nanniek afzakken van Rio via Sao Paulo naar de prachtige Iguazu falls en van daaruit terug naar Buenos Aires !
20 januari: Nanniek vliegt terug naar Amsterdam en ik ben weer terug waar het drie en een halve maand geleden begon: in Buenos Aires. Tijd voor de rest van Argentinië, Chili, Patagonië, misschien toch nog terug richting Peru en Ecuador... weet ik veel. Ga ik eindelijk ervaren hoe het is om 10 weken zonder werk, planning, verplichtingen en afspraken te leven!


WIJZIGING IN VERTREK EN REISPLAN!!!
Aangezien op dit moment de gezondheid van mijn moeder ernstig te wensen overlaat, heb ik besloten om mijn ticket naar Buenos Aires te annuleren. Vooralsnog vertrek ik op 6 november vanuit NL naar Lima om met de motorreis door Bolivia te starten, te zien op http://www.motortrails.nl/Motorreizen/BOL/BOL-Dagtotdag.asp

De vier weken spaanse les start nu op 24 januari, nadat Nanniek me een maand heeft bezocht.
Nog even geduld dus!

Recente Reisverslagen:

24 Mei 2011

VIJF MAANDEN ZUID AMERIKA... WAT KOST DAT NOU?

24 Mei 2011

Hoe is het om weer thuis te zijn?

31 Maart 2011

De laatste indrukken

17 Maart 2011

Slecht nieuws en overige rampen

06 Maart 2011

Patagonië
Daniëlle

Voor iedereen die gezegd heeft: je houdt toch wel een blog bij????

Actief sinds 11 Juli 2010
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 131855

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2014 - 16 April 2015

The Riding Reporters

14 Juni 2013 - 04 Juli 2013

Indian Summer

27 November 2011 - 19 December 2011

Playing at Playa

05 November 2010 - 01 April 2011

Ravage@Zuid-Amerika

08 Januari 2013 - 30 November -0001

Op reis met mijn eerste boek

Landen bezocht: